W biznesie, jak w wielu innych dziedzinach naszego życia, sprawdzają się pewne uniwersalne zasady.

Choć sam nie raz powtarzam, żeby unikać uogólnień, że każdy przypadek należy traktować indywidualnie to jednak są pewne prawdy, reguły, czy jak brzmi tytuł dzisiejszego wpisu – pewnego rodzaju przykazania, które w większości przypadków mają zastosowanie i wartość.

Niezależnie od branży, rodzaju i charakteru biznesu…

 

10 przykazań w biznesie

 

Tytułowe 10 przykazań to moja subiektywna lista, którą stworzyłem na bazie własnych doświadczeń i obserwacji, a nie natchnienia Bożego. Wybrałem 10 zasad, które moim zdaniem są uniwersalne w biznesie. To znaczy, że niezależnie od tego jaki biznes prowadzisz, warto o nich pamiętać i je przestrzegać. Oto one…

 

1 – Nie rób biznesu z tego, co Tobie niemiłe

 

Czyli podstawowa sprawa – nie zabieraj się za to co nie sprawia Ci prawdziwej satysfakcji i radości. Najlepiej kiedy biznes rodzi się z pasji. Trudno sobie wyobrazić, aby (przykładowo) Twój sklep zoologiczny był dobrym pomysłem na biznes, jeśli nie lubisz zwierząt. Albo własna kwiaciarnia, kiedy masz alergię… Twoja firma musi być w zgodzie z Tobą, jeśli już na początku drogi nie masz entuzjazmu i pasji, będzie Ci szalenie trudno przekonać do swojej wizji innych. Proste prawda?

 

2 – Nie pożądaj pomysłów bliźniego swego

 

Musisz mieć własny pomysł na siebie i na swoją firmę. Nie staraj się być drugim Jobsem czy Billem Gatesem. Podglądaj konkurencję, inspiruj się, ale nie kseruj! Musisz znaleźć własną ścieżkę, przemyśleć i zweryfikować własne pomysły. Z drugiej strony nie ma też co wymyślać koła na nowo. Tu ma ogromne znaczenie i dobre rozeznanie i przekonanie co do własnej wizji.

 

3 – Nie licz na szczęście – zapracuj na nie!

 

Strategia. To ona w znaczący sposób decyduje czy z Twoją pasja i Twoim pomysłem będziesz miał szanse na sukces. Owszem, jest on też uzależniony od wielu czynników, częściowo niezależnych od Ciebie. Dlatego tym bardziej warto skupić się na dokładnym zaplanowaniu strategii w takim zakresie, w jakim jest to tylko możliwe. Dzięki temu sam zdobędziesz przeświadczenie, że to co chcesz zrobić ma sens, a przy okazji zniwelujesz ewentualne ryzyko już na początku drogi.

 

4 – Konsekwencja i upór kluczem do sukcesu

 

Jeśli budując strategię, rozwijając swoją wizję, będziesz widział i czuł, że to ma sens, że idziesz w dobrym kierunku musisz pamiętać o konsekwencji. Nie tylko pamiętać – musisz mieć ten upór w sobie, ponieważ tylko kwestią czasu jest kiedy na swojej drodze spotkasz przeszkody. Większe, czy mniejsze – nieważne. Ważna jest Twoja postawa. Nie jeden już na początku drogi się potknął i się poddał. Jeśli masz pomysł, masz strategię, masz w sobie upór w dążeniu do wyznaczonych celów nie warto się poddawać. Jeśli nie spróbujesz zrealizować swoich pomysłów, nie będzie wytrwale pokonywał pojawiające się problemy – nigdy nie dowiesz się ile to wszystko jest warte.

 

10 przykazań w biznesie

 

5 – Wiarę miej i pewność siebie

 

Do tego, aby konsekwentnie zmierzać ze swoim biznesplanem na szczyt musisz mieć pewność siebie i wewnętrzne przekonanie, że dasz sobie radę. Musisz mieć wiarę w to co robisz, a nie nadzieję. Można powiedzieć, że wiara jest czymś więcej, jest ugruntowana, ma stabilne podstawy. Nie możesz mieć ślepej nadziei, że jakoś to będzie, musisz wiedzieć na czym stoisz, znać swoje słabsze i mocniejsze strony, znać konkretne powody, dla których wierzysz w swój sukces. Jeśli tylko Ci się tak wydaje, to kiepski sygnał. Jeśli nie będziesz mieć ugruntowanej pewności siebie będzie Ci bardzo trudno przekonać do swoich pomysłów innych, w tym klientów.

 

6 – Nie bój się upadać

 

Porażki w biznesie to naturalna sprawa. Nie możesz ich ani demonizować, ani lekceważyć. Sukcesy niewiele Cię nauczą, potknięcia wręcz przeciwnie. Oczywiście mając odpowiednie podejście. Poza pewnością siebie musisz mieć też pokorę, aby dać sobie szansę na popełnianie błędów i podnoszenie się po nich. Nie ma ludzi doskonałych, a droga do sukcesu zawsze jest kręta. Daj sobie tą możliwość aby sprawdzić się, nie bój się popełnić błędu. Jak inaczej chcesz się rozwijać, jeśli nie będziesz mieć punktu odniesienia?

 

7 – Nigdy nie stój w miejscu

 

Czyli mówiąc inaczej – pamiętaj o rozwoju swojej firmy. Nawet jeśli udało Ci się pokonać przeszkody, widzisz, że Twoje pomysły i strategia przynoszą pożądane skutki – nie spoczywaj na laurach. Jeśli staniesz w miejscu, możesz przegapić szansę na stworzenie trwałego sukcesu. Bo on nie jest dany raz na zawsze. Słyszałeś to zapewne nie raz, że stojąc w miejscu w rzeczywistości się cofasz. I jest to zasada, która sprawdza się w 100% w biznesie. Świat i konkurencja cały czas biegnie do przodu. Jeśli zatrzymasz się na zbyt długo, potem może być Ci już bardzo ciężko dotrzymać jej kroku.

 

8 – Dbaj o swój wizerunek

 

Budowanie wizerunku własnej marki to temat, o którym często piszę na blogu i opowiadam w filmach na YouTubie. Nie bez powodu. To szalenie istotne, aby tworzyć określone, zaplanowane wrażenie wśród swoich partnerów i potencjalnych klientów. Mając spójną wizję tego jak ma być odbierana Twoja marka, budujesz wiarygodność i określone reakcje. Potem to właśnie one stają się motorem napędowym do dalszego rozwoju, do wzmacniania zaufania i przekształcania reakcji w relacje. To jak jesteś postrzegany nie raz decyduje o skuteczności Twojego biznesu.

 

9 – Otaczaj się wartościowymi ludźmi

 

Duże znaczenie w biznesie ma otoczenie i Twoi współpracownicy. To oni w rzeczywistości są Twoją firmą, a nie logo, czy strona internetowa. To oni stoją za Twoimi sukcesami. Jeśli będziesz dbał o odpowiednie relacje wywnętrz firmy – w ten czy w inny sposób wydostaną się również na zewnątrz. Będą istotnym czynnikiem budującym jakość Twojej marki, jej wizerunek i pozwolą na realizację biznesowych planów. Z doświadczenia wiem, że duże znaczenie ma tu szczerość i zaangażowanie. Dużo większe niż odpowiednie zaplecze zawodowe, czy wykształcenie. Wspomniałem o tym we wczorajszym vlogu – zobacz.

 

10 – Poprzeczkę stawiaj wysoko

 

Ostatnie przykazanie, ale równie istotne co poprzednie. Musisz wyznaczać sobie nowe cele, nowe wyzwania w oparciu o strategię i możliwości rozwoju. Sukces usypia. Jeśli masz za sobą początkowy etap, wszystko idzie zgodnie z planem, pojawiają się klienci, firma się rozrasta – pamiętaj, że to nie koniec. Stawiaj przed sobą ambitne cele, ale realne. Takie, które pomogą Ci zmierzać konsekwentnie w obranym kierunku. Szukaj motywacji, pobudzaj się do działania. Dzięki temu Twoje sukcesy nie będą tymczasowe. Oczywiście każdy udany projekt, każdy zadowolony klient to powód do radości, ale jeśli się tym zachłyśniesz, to możesz się tym niestety udławić.

 

To tylko, albo aż 10 przykazań w biznesie, które warto przestrzegać. Chyba zgodzicie się ze mną, że są na tyle uniwersalne, że można je wykorzystać i stosować niezależnie od prowadzonej działalności…

 

Oczywiście jak to w życiu bywa, teoria to jedno, a praktyka drugie. Łatwiej jest napisać, czy opowiedzieć co jest ważne, co mniej, niż potem wdrażać to w biznes. Mam jednak nadzieję, że dzisiejszym tekst pomoże Wam w organizacji własnej wizji, a wspomniane zasady, będą pożytecznym drogowskazem w Waszych działaniach.

A może nie zgadzacie się z którymś przykazaniem? Może brakuję jakiegoś tematu, który Waszym zdaniem powinien się tu znaleźć? Jeśli tak jest – piszcie!